Diety, które leczą

klinika - Lipiec 29, 2011

Dieta, ten miernik naszej samodyscypliny… Czy zastanawialiście się kiedyś, że dieta może leczyć nie tylko otyłość?

Poniżej przedstawiamy 4 diety, które mogą wpływać na poprawę stanu zdrowia. Co ważniejsze, każda z nich leczy konkretne schorzenia, co udowodniono naukowo.

Mówimy oczywiście o prawidłowo skomponowanych dietach, ustawionych indywidualnie przez specjalistów. Trzeba pamiętać, że nieprawidłowa dieta może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Dieta niskoglikemiczna

Dieta ta opiera się na zasadniczym założeniu, że należy unikać produktów, po spożyciu których gwałtownie wzrasta poziom cukru we krwi.

Innymi słowy, należy spożywać tylko „dobre” węglowodany: z chlebów pumpernikiel, pełnoziarniste zboża i makarony, nierafinowany ryż, warzywa strączkowe, orzechy, surowe warzywa i większość owoców. Unikać należy m.in. białego pieczywa, ziemniaków, zwykłych makaronów i – co ciekawe – gotowanej marchwi czy buraków.

Dietę tę poleca się w zasadzie wszystkim odchudzającym. Natomiast z uwagi na efekt diety w postaci kontroli poziomu cukru we krwi – dietę zaleca się szczególnie osobom chorym na cukrzycę typu 2. Może ona też pomóc osobom z chorobami układu krążenia.

Dieta wegetariańska

Dieta ta może budzić kontrowersje podczas spotkań rodzinnych czy towarzyskich, bo często jej przyjęcie wiąże się z określoną postawą ideologiczną. Nas jednak interesuje tylko jej aspekt zdrowotny.

Podstawowym założeniem diety jest oczywiście odstawienie mięsa i ryb, a w niektórych przypadkach również jajek i produktów mlecznych. W zamian należy spożywać rośliny strączkowe, węglowodany złożone oraz owoce i warzywa bez ograniczeń.

Badania potwierdziły, że wegetarianie są mniej podatni na otyłość, chorobę wieńcową czy cukrzycę i mają niższe ciśnienie.

Dieta obniżająca ciśnienie

Dieta zapobiegająca coraz częstszemu schorzeniu cywilizacyjnemu – podwyższonemu ciśnieniu. Można powiedzieć, że opiera się na zdrowym rozsądku: zrównoważonych posiłkach skomponowanych z nieprzetworzonych zbóż, ryb, białego mięsa, roślin strączkowych, orzechów, produktów o niskiej zawartości tłuszczu, warzyw i owoców. Należy natomiast ograniczyć spożycie cukrów, soli, tłuszczów i czerwonego mięsa.

Podobnie należy kontrolować wartość kaloryczną posiłków zależnie od wieku i poziomu aktywności fizycznej.

Naukowcy z Duke University w Stanach Zjednoczonych udowodnili na podstawie grupy 144 badanych, że stosowanie diety przynosi już po dwóch tygodniach spadek ciśnienia skurczowego (wyższa wartość) nawet o 11 punktów, a ciśnienia rozkurczowego (niższa wartość) o 7 punktów.

Dieta ta, w połączeniu z aktywnością fizyczną, może zmniejszyć insulinooporność.

Dieta bezglutenowa

Gluten to rodzaj białka zawartego w zbożach, np. pszenicy, jęczmieniu i życie. Dietę tę muszą stosować osoby, u których występuje nietolerancja na gluten (celiakia). Inaczej ich ciało nie będzie wchłaniać ważnych substancji odżywczych, jak białko, wapń, tłuszcze, węglowodany i witaminy.

Produkty zawierające gluten – a to nie tylko zboża, lecz również chleby, makarony, płatki i przetworzona żywność – muszą być odpowiednio oznaczone na etykietach.

Widać zatem wyraźnie, że podstawę powyższych diet – wyjąwszy oczywiście specyficzną dietę bezglutenową – stanowią niskoprzetworzone, pełnoziarniste i surowe produkty. To potwierdza nasze założenia dietetyczne, które od lat propagujemy wśród odchudzających – jeść należy produkty ze wszystkich grup pokarmowych, byle były one właściwe i w kontrolowanych ilościach.

Wszystkich chcących dopasować dietę do swoich indywidualnych potrzeb w celu osiągnięcia optymalnego efektu zapraszamy na konsultacje do naszych specjalistów!

Dowiedz się o korzyściach ze stosowania diety niskowęglowodanowej.

Zostaw wiadomość